Vinn over depresjonen!

Av Jan Otto Hovda - 14. januar 2016

Å slite med depresjon – i ulike grader, er noe vi alle gjør fra tid til annen. Det er helt klart gradene som tilsier hvor mye det styrer oss som individer i hverdagen. Det er ikke noe godt å føle på disse følelsene, MEN det er et men her; vi kan gjøre noe forebyggende selv – heldigvis! 🙂

Vi kan si at vi mennesker er enten så heldige, eller så uheldige at vi har muligethen til å være bevisste på våre tilstander og følelser. Jeg velger å mene at vi er HELDIGE som er bevisste, og faktisk kan gjøre noe med hvordan vi har det inni oss. Er vi villige til å ta en tur inn i vår indre verden; et hav av tanker, følelser og idéer, samtidig som vi gir rom til å prøve å forstå hvorfor det er som det er «der inne», vil det bli mye lettere å jobbe fremover mot vårt mål. Målet vi tar for oss i dag, er som sagt å få det bedre med oss selv når vi sliter med depressive følelser.

Jeg vet det kan virke lett å sitte bak en dataskjerm og snakke om hva som kan eller bør gjøres for å få det bedre, men det er ikke det som er greia her. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å dele handlinger, øvelser og spisevaner som faktisk virker! Noen dager er vanskeligere enn andre, så på de gode dagene er det viktig å utnytte tiden godt! Bruker vi tiden på den rette måten, vil dette hjelpe oss MYE i dagene etter.

Her er 3 hovedpunkt jeg verdsetter når det kommer til å vinne over å ha en dårlig dag, føle seg depressiv, være nedstemt, ha et lavt energinivå, eller det å være i en negativ tilstand generelt:

Hva som kan gjøres rent fysisk – Det er ikke noe spøk at det å bruke kroppen er noe som er høyt oppe på lista når det kommer til å føle seg bedre! Tar man en løperunde eller en tur med rask gange, vil man få opp energinivået og booste endorfiner til den store gullmedalje! Gullmedaljen får man fordi man har kommet seg opp av sofaen, ut av en lav frekvens og inn i en mye sterkere og mer positiv tankegang. Man vil raskt merke hvor mye bedre hele kroppen og den mentale holdningen til livet er! En lykkerus kan muligens oppstå med litt øving, hehe 😉

Noe jeg har testet ut selv for å riste meg ut av en dårlig tilstand, er rett og slett å godta følelsen og tankene som kommer, for så å sprette opp, danse rundt i leiligheten eller bare hoppe rundt. Her får jeg opp energinivået, kommer inn i en høyere vibrasjon, og glemmer hva det var som gjorde meg dårlig. Det høres kanskje umulig ut å gjøre dette, men tving deg selv de første gangene – det blir lettere!

Hva som kan gjøres mentalt – Tilstandsstyring er nøkkelen! Finn ut hvilken tilstand du heller vil være i, og prøv å finne en måte å raskt komme inn i denne tilstanden når depresjonen prøver å ta overhånd. Når du får negative tanker surrende i hodet, la dem flyte fint avgårde og tenk på et regnestykke, syng en sang, tenk tilbake på et godt minne – alt dette inni hodet ditt. Dette vil forstyrre den «naturlige» rytmen som ubevisst ville få deg til å tenke på negative tanker. Gjør dette mange nok ganger til at det kommer av seg selv og du lærer å fokusere på fine, mer nyttige tanker! Tanker som får deg til å smile og kjenne at hjertet pumper igjen.

Meditasjon er også utrolig nyttig! Prøv deg frem og test det ut i én uke først – jeg kan nesten garantere en stor forskjell i tankefeltet ditt på bare 7 dager! Start med 15-20 minutter og øk til 30-40 minutter. Du vil snart begynne å glede deg til neste gang! Om du har tilgang til å lære yoga, ville jeg testet dette ut. Det er mulig å søke opp videoer på YouTube, og gjøre det hjemme i stua også! Dette får det til å være «her og nå», samtidig som du fokuserer på noe nytt, mentalt OG fysisk – YEAH! //Om det er ønskelig kan jeg lage et eget innlegg om meditasjon for nybegynnere//

Hva som kan inntas av forebyggende mat – Hva man spiser har også MYE å si for hvordan angsten og depresjonen behandler oss! Dette sier jeg ikke for å lure dere til å bli sunnere – dette er KUN for å hjelpe dere med å – igjen; VINNE i hverdagen! Kalsium, magnesium og D-vitaminer er gull mot depresjon! Få i deg bananer, brokkoli, chia-frø, fet fisk, tomater, avokado, bønner, mørk sjokolade med HØYT innhold av kakao og generelt mat med høyt innhold av antioksidanter. …»Du blir hva du spiser», hehe, men der faktisk helt sant! 😉

du kan vinne

Jeg håper du er klar for å teste ut noe nytt ved å ta i bruk tipsene mine! Jeg ønsker at du ska ha det så godt som mulig med deg selv, og ikke minst når du er med andre – og dette kan være sparket bak du har ventet på!!!

//Bilde-kilde: Pinterest.com//

Kommentarer

kommentarer